κέτο εξετάσεις αίματος
| |

Αυτό θα είναι το πρώτο μέρος για τις εξετάσεις αίματος όταν ακολουθούμε κετογονική ή low-carb διατροφή. Αναλυτικότερα μπορείτε να δείτε το βίντεο στο YouTube κανάλι. Σε αυτό το πρώτο άρθρο, θα εξετάσουμε τρεις τρόπους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

Στο επόμενο άρθρο, θα εστιάσουμε στην ινσουλίνη, το λιπιδικό προφίλ, τον θυρεοειδή αδένα και άλλους δείκτες. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε αυτούς τους δείκτες όταν ακολουθούμε διατροφές χαμηλών υδατανθράκων. Αυτός ο οδηγός θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε τι σημαίνουν αυτοί οι δείκτες και πώς να παρακολουθούμε τα αποτελέσματά μας, ώστε να είμαστε στη θέση του οδηγού όταν πρόκειται για την υγεία μας!

Σάκχαρο αίματος, ινσουλίνη και υγεία

Χρόνιες, μακροπρόθεσμες παθολογικές αυξήσεις της γλυκόζης στο αίμα ή της ινσουλίνης έχουν συνδεθεί με διαβήτη τύπου 2, παχυσαρκία, νόσο Αλτσχάιμερ, προβλήματα στα νεφρά, επιδείνωση της όρασης, νευροπάθεια, καρκίνο, ορθοπεδικούς τραυματισμούς και άλλα.

Οι σύνδεσμοι και οι συσχετισμοί δεν είναι απαραίτητα αιτιώδεις σχέσεις, αλλά η ιατρική βιβλιογραφία είναι ισχυρή με έρευνες που περιγράφουν πιθανούς μηχανισμούς με τους οποίους η χρόνια υψηλή γλυκόζη στο αίμα ή η ινσουλίνη μπορεί να προκαλούν άμεσα ή τουλάχιστον να επιδεινώνουν αυτά τα αποτελέσματα.

Με αυτό κατά νου, εάν ανησυχείτε για τη μακροπρόθεσμη υγεία και την ποιότητα ζωής σας, η διατήρηση της γλυκόζης στο αίμα και της ινσουλίνης σε υγιή επίπεδα είναι ένα από τα πιο σημαντικά και αποτελεσματικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε.

Σωστή αξιολόγηση

Υπάρχουν πολλές εξετάσεις αίματος που μπορούν να σας βοηθήσουν να παρακολουθείτε τον σάκχαρο σας. Τα αποτελέσματα εντός των υγιών ορίων μπορούν να σας κρατήσουν σε μια ευθεία γραμμή, ενώ τα αποτελέσματα που βρίσκονται εκτός του βέλτιστου εύρους μπορούν να χρησιμεύσουν ως κλήση αφύπνισης.

Δεν πρέπει ούτε να ανησυχείτε ούτε να είστε σίγουροι με βάση οποιαδήποτε μέτρηση μεμονωμένα. Αντίθετα, εσείς ή και ο γιατρός σας θα πρέπει να λάβετε υπόψη το σύνολο των μετρήσεων που συμβάλλουν στη συνολική κατάσταση της υγείας σας.

Είναι εύκολο να αποκτήσετε μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας ή να ανησυχείτε άσκοπα. Με βάση μία μόνο μέτρηση οποιασδήποτε από τις παρακάτω παραμέτρους. Έτσι, μπορεί κάποια μέτρηση σακχάρου μπορεί να είναι απραπλανητική για πολλούς από εμάς. Έτσι, αυτό που θα θέλατε να δείτε στις εξετάσεις δεν είναι το σάκαχρο σας μόνο, αλλά η γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη.

Γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη

Το αποτέλεσμα της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης ή HbA1C μετρά τα μέσα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους τελευταίους 3 μήνες. Όταν η γλυκόζη εισέρχεται στο αίμα, προσκολλάται στην αιμοσφαιρίνη, μια πρωτεΐνη που υπάρχει στα ερυθρά αιμοσφαίρια. Να θυμάστε, τα ερυθρά δεν έχουν πυρήνα και μιτοχόνδρια, άρα χρειάζονται γλυκόζη.

Αυτό δεν είναι εμπόδιο για την διατροφή μας, γιατί μέσω της γλυκονεογένεσης που κάνει το ήπαρ θα δημιουργηθεί γλυκόζη. Όλοι έχουν γλυκόζη συνδεδεμένη με την αιμοσφαιρίνη τους, αλλά τα άτομα με υψηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα έχουν μεγαλύτερα ποσοστά. Το τεστ A1C μετρά το ποσοστό των ερυθρών αιμοσφαιρίων που έχουν αιμοσφαιρίνη επικαλυμμένη με ζάχαρη.

Μέσω της γλυκοζυλιωμένης μπορούμε να έχουμε πλήρη εικόνα αν υπάρχει προδιαβητικό στάδιο ή διαβήτης. Τα υψηλότερα επίπεδα της γλυκοζυλιωμένης συνδέονται με επιπλοκές του διαβήτη. Οπότε η επίτευξη και η διατήρηση του ατομικού σας στόχου είναι πραγματικά σημαντική εάν έχετε διαβήτη.

Σάκχαρο νηστείας

Μια μέτρηση σακχάρου νηστείας είναι έγκυρη τουλάχιστον 12 ώρες από την τελευταία φορά που καταναλώσατε κάποια τροφή ή ρόφημα εκτός από νερό. Έτσι, μπορούμε να πουμε με ασφάλεια ότι εξετάσεις αίματος δεν έχουν επηρεαστεί. Φυσικά μπορούμε να μετρήσουμε το σάκχαρο μας πριν καταναλώσουμε κάποιο γεύμα και ακριβώς 2 ώρες μετά από το γεύμα.

  1. Φυσιολογικές: ≥ 50 – 90 mg/dL
  2. Προδιαβήτης: > 100 – 125 mg/dL
  3. Διαβήτης τύπου 2: ≥ 126 mg/dL
  4. Μετά το γεύμα (χωρίς διαβήτη ή αντίσταση στην ινσουλίνη): > 140 mg/dL
  5. Μετά το γεύμα (διαβητικοί ή με αντίσταση στην ινσουλίνη): > 200 mg/dL

Να θυμάστε, η μέτρηση της γλυκόζης νηστείας είναι μία μέτρηση της στιγμής. Εκτός αν είναι πολύ υψηλό, ίσως είναι δύσκολο να βρείτε τι επηρέασε το σάκχαρο σας κάποιες φορές. Όμως θα δούμε τι μπορεί να κάνει σίγουρα κάποιες αυξομειώσεις στο σάκχαρο μας.

επίπεδα σακχάρου

Οι παράγοντες

Άγχος: Μην υποτιμάτε τις επιπτώσεις του άγχους στο σάκχαρο σας. Εάν είχατε μια στρεσογόνα εμπερία το πρωί για παράδειγμα, το σάκχαρό σας μπορεί να είναι υψηλότερο από ό,τι θα ήταν όταν ήσασταν ήρεμοι. Επίσης, η άσκηση μπορεί αν επηρεάσει τις μετρήσεις σακχάρου που είναι μια μορφή στρες για το σώμα.

Δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων: Το σάκχαρο μπορεί να είναι ελαφρώς υψηλότερο από το αναμενόμενο σε άτομα που ακολουθούν χαμηλών υδατανθράκων ή κετογονική δίαιτα για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα. Όσοι είναι λιποπροσαρμοσμένοι μεταβολίζουν λίπος, όχι γλυκόζη. Οι μύες όπως και άλλοι ιστοί του σώματος χρησιμοποιούν τις κετόνες για ενέργεια. Όπως όμως είδαμε, κάποια ποσότητα γλυκόζης εξοικονομείται για να τροφοδοτήσει επιλεγμένα κύτταρα. Σε αυτή την περίπτωση, η μικρή αύξηση του σακχάρου νηστείας είναι αναμενόμενη και δεν θεωρείται παθολογική.

Υπόλοιπες ενδείξεις

Θα αναλύσουμε περισσότερες ενδείξεις στο 2ο μέρος. Έτσι, θα μπορέσουμε να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι πραγματικά συμβαίνει με τις αιματολογικές εξετάσεις και τις διατροφές χαμηλών υδατανθράκων. Η γνώση είναι δύναμη και δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε!

Διαβάστε επίσης